מערך שיעור בתחום המתמטיקה

נושא השיעור: פתרון משוואה ריבועית

משך הפעילות: שעה וחצי

מקום הפעילות: כיתה

אוכלוסיית היעד: כיתה ט'

רקע תאורטי על נושא השיעור

מערך השיעור קשור לתחום הדיסיפלינה מתמטיקה. השיעור עוסק בפתרון משוואה ריבועית וכולל מספר שלבים בהתבסס על "מודל ההעשרה המשולש של רנזולי" (1977 (Renzulli,  

השלב הראשון, הינו שלב החשיפה:

שלב זה של השיעור, כולל הסבר והקנייה של המושגים "משוואה" ו"משוואה ריבועית". לאחר מכן, הסבר על "נוסחאת השורשים" שבאמצעותה ניתן לפתור משוואות מסוג משוואות ריבועיות.

השלב השני, הינו שלב ההעמקה:

שלב זה הינו גוף השיעור, הכולל הסבר ופתרון מפורט של תרגיל באמצעות שימוש בנוסחאת השורשים. בשלב זה התלמידים מקבלים תרגילים של משוואות ריבועית שעליהם לפתור באמצעות שימוש והצבה בנוסחה.

השלב השלישי, הינו שלב החקר אותנטי:

שלב זה מתמקד בחקר נוסחאת השורשים ועל כן הוא כולל הסבר מפורט שמטרתו להציג ולהוכיח את נוסחת השורשים החושף את התלמידים לדרך שבה ניתן לפתור משוואה ריבועית, גם ללא שימוש בנוסחת השורשים. אלא, באמצעות ההבנה שחלה בהם בעקבות חקר והוכחת המשפט.

הטמעה של סרטון מתוך אתר Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=7VrhvPCZ2oM

אתר חיצוני ללימוד הנושא: https://www.limudnaim.co.il/%D7%A0%D7%95%D7%A1%D7%97%D7%AA-%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9D

מבנה מערך השיעור הייחודי כפי שהוצג בכיתה כולל ניסוח המטרות

מטרות השיעור:

1. חשיפת התלמידים והקניית המושגים משוואה, משוואה ריבועית ונוסחת השורשים.

2. לימוד מעמיק של פתרון משוואות ריבועיות באמצעות נוסחת השורשים.

3. חקירת אופן ודרך הפתרון של משוואה ריבועית.   

4. תרגול פתרון משוואות ריבועיות באמצעות שימוש בפדגוגיה הייחודית.

5. הצגת תוצרי הקמפיין בנושא המשווה הריבועית.

פתיחה (10 דקות): חשיפה

ספר לתלמידים שהשיעור היום יעסוק בנושא המשוואות ובפתרון משוואה ריבועית.

הקניית המושגים משוואה, משוואה ריבועית ונוסחת השורשים.

משחק פתיחה

הנחיות למשחק:

  • המדריך  מחלק את הכיתה לשתי קבוצות.
  • כל קבוצה לענות על השאלה או לתת יותר נתונים על הנושא המוצג.
  • יותר נתונים לכל תשובה = יותר נקודות לקבוצה.

להלן השאלות:

  1. מהי משוואה?
  2. מהי משוואה ריבועית?
  3. נוסחת השורשיםאיך קוראים לנוסחה שבאמצעותה ניתן לפתור משוואות ריבועיות?
  4. איך נקרא הביטוי
  5. האם ניתן להשתמש בנוסחה לפתרון משוואות אחרות?
  6. מה כל איבר מייצג במשוואה?
  7. שאלות נוספות...

 

גוף הפעילות (20 דקות): העמקה

§     הסבר על הוכחת נוסחת השורשים (30 דקות)

הסבר מעמיק על הדרך שבה פועלת הנוסחה לפתרון משוואה ריבועית. הכולל פתרון מלא להוכחת נוסחת השורשים.

 

תרגול: התלמידים יקבלו משוואות ויתרגלו פתרון משוואה ריבועית לפי הוכחת המשפט, ללא שימוש בנוסחת השורשים.

סיכום (15 דקות): חקר אותנטי

§     פעילות "קמפיין" בנושא משוואה ריבועית

שוחח עם התלמידים על הנושא ועל החשיבות שלו. נסביר לתלמידים כי כעת הם הולכים לחקור את הנושא לעומק בדרך יצירתית ופעילה הנקראת "קמפיין".

הסבר לתלמידים מהו קמפיין, ומהם מרכיבי הקמפיין (ניתן לרשום על הלוח את המילה קמפיין כשמש אסוציאציות וסביבה לרשום את המרכיבים : פוסטר ,דף מידע ,עיצוב סטיקר וכדומה) 

מחלקים את התלמידים לקבוצות וכל קבוצה צריכה לבנות קמפיין בנושא ולהציג אותו בפני הכיתה.

מטרת הקמפיין להרחיב על הנושא ולשכנע למה הוא חשוב, מה היתרונות שלו, כיצד הוא תורם לתחום וכדומה.